The Kerobokan Getaway Bali 2013 from Aleksi Laitinen on Vimeo.
Vaikka video onkin erinomaisen huikea, se
antaa erityisesti lempeän kappaleensa ansiosta hieman liian
leppoisan tunnelman Balin liikenteestä. Itse olisin
musiikkivalinnaksi ottanut mahdollisimman raskasta punkkia, heviä
tai mitä tahansa mäiskettä, koska se kuvaa parhaiten Balin
liikenteen sekasortomaisuutta. Toki on totta, ettei liikenne ihan
tauotta ole kaoottista ja että erityisesti pohjoisen valtateille
pääsee ajamaan suhteellisen vapaasti. Lisäksi balilaiset ovat
yllättävän järkeviä kaiken kaaoksen keskellä ja pyrkivät
parhaansa mukaan antamaan tilaa vaikeissa paikoissa. Samanlaista
solidaarisuutta ei ollut havaittavissa Sumatralla, jonka liikenne oli
vielä pahempi kuin Balilla.
Silti olen sitä mieltä, että
kaikkien tulevien vaihtareiden kannattaa oikeasti varautua
aikamoiseen kulttuurishokkiin ja mahdollisuuksien mukaan treenata
skootterilla ajamista ennen tänne tuloa (no, nyt se alkaa Suomessa
olla jo vähän myöhäistä). Oma taustani oli se, että
teini-ikäisenä olen ajanut mopoilla kolmisen vuotta, mutta silti
ensimmäisen kerran täällä skootterin päälle hyppääminen
hirvitti.
Tämän saaren liikenteen tilannetta on
todella vaikea kuvata sanoin, mutta yritän nyt kuitenkin. Yksi syy
tämän postauksen lykkäämiseen onkin ollut se, etten oikeastaan
tiedä, mistä aloittaa - varsinkin kun olen jo tottunut suurimpaan
osaan ongelmista. Koitan nyt vain listata liikenteeseen liittyviä
asioita satunnaisessa järjestyksessä.
1) Liikenne on vasemmanpuoleista. Tämä
on se lähtökohta, mikä kannattaa opetella ihan ensimmäisenä.
Tämä ei missään tapauksessa ole balilaisen liikenteen suurimpia
ongelmia länsimaalaisellekaan, ja erityisesti skootterilla
vasemmanpuoleisuuteen on aika helppo tottua. Silti edelleenkin ehkä
kerran tai pari tulee aika ikäviä aivopieruja, kun risteyksessä
ajattelen liikennettä oikeanpuoleisena enkä muista katsoa oikeaan
suuntaan ennen liikkeelle lähtöä. Toistaiseksi edellä
mainitsemani balilainen solidaarisuus on pelastanut minut. Yrittäkää
siis iskostaa kalloonne, että liikenne on todella vasemmanpuoleinen.
Kyllä se minunkin takaraivossani on vähintään 99 prosenttia
ajasta.
2) Väistämisvelvollisuussäännöstö
on vähintäänkin epäselvä. Koska mainitsin risteykset edellä,
tästä on luontevaa jatkaa. Ensinnäkin Balilla ei ole koskaan
risteyksissä väistämisvelvollisuutta määrääviä kärjellään
olevia kolmioita. Tai oikeastaan joo, yhden kerran olen nähnyt
täällä sellaisen! Harmi, ettei kukaan välittänyt siitä. Sama
pätee STOP-merkkeihin, joita saattaa toisinaan nähdä pystytettynä
jonnekin. Kukaan ei pysähdy niihin. Jo pelkästään tästä seuraa
se, että risteyksissä on monesti täysin mysteeri, kenellä on
oikeus ajaa ensin. En ole vieläkään selvillä, onko
vasemmanpuoleisen liikenteen vuoksi virallisen säännöstön mukaan
täällä vasemmalta tulevilla etuajo-oikeus, koska se ei ainakaan
näy mitenkään liikenteessä. Risteyksissä kannattaa siis olla
todella tarkkaavainen ja edetä siinä vaiheessa, kun näyttää
sopivalta. Yleensä sen sopivan hetken huomaa kyllä ihan helposti,
ja ei minulla risteyksissä ole ollut kovin suuria ongelmia koskaan.
Varovaisuudella selviää. Joskus poliisit ovat risteyksissä
ohjaamassa liikennettä, mutta se saattaa vain pahentaa tilannetta.
3) Liikennemerkit ovat vain
muodollisuus. Sanoin jo edellä STOP-merkeistä, ja sama pätee muun
muassa nopeusrajoituksiin - joita on itse asiassa todella harvassa.
En tiedä, mikä on virallinen taajamanopeusrajoitus, eikä sillä
varmaan ole mitään väliäkään. Valtateillä saattaa nähdä
joskus 60 km/h -rajoituksia, ja silti kaikki ajavat vähintään 80
km/h. Skootterini nopeusmittari ei toiminut kahteen ensimmäiseen
kuukauteen, joten en senkään takia pystynyt huolehtimaan omista
nopeuksistani. Nopeusrajoituksissakin pätee parhaiten se, että
pitää oman järjen mukana. Kannattaa ajaa sitä nopeutta, mikä
tuntuu tilanteeseen suhteutettuna turvalliselta.
4) Liikennevaloja tulkitaan tilanteen
mukaan. Balilla on paljon liikennevaloja, ja aika usein niitä myös
noudatetaan, joten liikennevaloristeyksissä väistämisvelvollisuudet
on kaikkein helpoin havaita. Silti liikennevalojenkin tulkinta
poikkeaa aika paljon Suomesta. Yleensä kaikki ajavat punaisia päin
vielä viitisen sekuntia valojen vaihtumisen jälkeen, mikä taas
johtaa siihen, että vihreiden vaihdettua et yleensä heti pääse
liikkeelle, koska punaisia päin ajoneuvot sujahtelevat edessäsi.
Toinen yleinen käytäntö erityisesti paikallisilla on se, että
vasemmalle saa kääntyä aina - vaikka punaiset valot palaisivatkin
myös vasemmalle kääntyville. Yöaikaan erityisesti taksikuskit
painelevat ihan reippaasti punaisia päin, jos liikennettä ei näy
ainakaan kovin paljon. Punaisia päin ajaminen on kuitenkin viimeinen
asia, johon tämän maan liikenteessä kehottaisin. Ensinnäkin
turvallisuuden takia mutta toiseksi myös siksi, että poliisi
rapsauttaa todella roimat sakot huomatessaan länsimaalaisen ajavan
punaisia päin. Niin ja joskus poliisit ovat myös
liikennevaloristeyksissä ohjaamassa liikennettä niin, että he
antavat ajo-oikeuden niille, joille palaa punaiset valot. Aina siis
vihreänkään valon palaessa ei ole luvallista edetä.
5) Poliisit sakottavat monista
erinäisistä syistä. Kun nyt ne poliisit tuli mainittua, niin
jatketaanpa vielä samasta liikenteeseen liittyvästä aiheesta.
Kuten olen jo aikaisemminkin täällä blogissa kirjoittanut,
poliisilaitos on koko Indonesiassa hyvin toisenlainen kuin Suomessa.
Suomessa poliisiin voi aina luottaa - täällä toivon joka kerta
liikenteeseen lähtiessäni, että näen mahdollisimman vähän
poliiseja, koska heidän motiiveistaan ei voi koskaan olla varma.
Monet poliisit Balilla ja Indonesiassa ovat korruptoituneita ja
keksivät kyllä täysin järjettömiäkin syitä ottaa turistilta
näyttäviltä ihmisiltä rahat pois liikenteessä. Onneksi sakoista
voi yleensä tinkiä, ja 50 000 rupiaa (eli 3 euroa) on monesti ihan
riittävä summa, jos et ole oikeasti hölmöillyt. Liikaa ei
poliiseja kuitenkaan kannata pelätä. Kuluneen reilun kahden
kuukauden aikana minut on pysäytetty vain kahdesti, ja toisella
kertaa poliisi oli todella ystävällinen huomattuaan, että osaan
puhua vähän indonesiaa. Toisella kertaa sain sakot siitä, että
odotin liikennevaloissa suojaviivan väärällä puolella (...),
mutta jouduin maksamaan vain 50 000 rupiaa.
6) Skoottereilla voi ajaa mistä vain.
Monia Balin teistä ei ole mitoitettu siihen liikennemäärään,
joka niiden kaduilla nykyisin jyrää, joten ruuhkiin kannattaa
varautua heti ensimmäisestä päivästä lähtien. Jotkut puhuvat,
että aamut ja iltapäivät ovat pahimpia ruuhka-aikoja, mutta ihan
samanlaisiin ruuhkiin olen toisinaan törmännyt iltaisin ja
aamupäivisinkin, ja toisaalta joskus aamuisin liikenne on ollut
yllättävän helppoa. Kaikkein eniten ruuhkiin joutuminen riippuu
siis tuurista. Skootterikuskille positiivinen tieto on kuitenkin se,
että skootterilla pääsee ohitse melkein mistä tahansa ruuhkasta.
Toisin kuin Suomessa, skootteri ei tosiaankaan ota liikkumatilakseen
kokonaista kaistaa. Niinpä skootterit puikkelehtivat jatkuvasti
autojen välistä tai vierestä (todella kapeistakin välistä) ja
menevät ohitse tarvittaessa vaikkapa jalankulkutien puolelta.
Liikennevaloissakin odottaessa skootterit menevät autojen ohitse
kapeista väleistä päästäkseen mahdollisimman eteen.
7) Monet tiet ovat huonossa kunnossa.
Indonesia on edelleen köyhä maa, ja se näkyy muun muassa
infrastruktuurissa. Balillakaan ei ole varaa kunnostaa todella
huonoon tilaan joutuneita teitä, joten koko ajan ajaessaan kannattaa
olla valppaana, jottei aja skootterillaan syvään monttuun tai ettei
kaadu mutkassa, jossa odottaa kasa hiekkaa tielle levinneenä.
Sadekaudella myös tulvat teillä ovat yleisiä, ja valtatietkin
saattavat kaventua kesken matkan yllättäen, joten ojaan ajamistakin
kannattaa pyrkiä välttämään. Rahanpuutteen takia edes eteläisen
Balin isoimmalle valtatielle Sunset Roadille ei ole ollut varaa
rakentaa ramppeja, joten jos haluat päästä toisella puolella tietä
olevaan kauppaan, joudut tekemään jossain vaiheessa rohkeasti
U-käännöksen keskellä tietä, jossa muut ajavat vähintään
kuuttakymppiä. Suositellut U-käännöspaikat on merkitty
liikennemerkein, mutta yllättäen monet kuskit tekevät käännöksiä
myös niissä kohdissa, jossa ne on merkitty kielletyiksi.
8) Autokoulu kestää
viikon. Kysyin tätä taksikuskilta ensimmäisten viikkojen aikana,
ja sain kyseisen vastauksen. En ollut uskoa korviani, mutta totta se
ilmeisesti on. Asiaa ei varsinaisesti auta sekään, että suurin osa
balilaisista ei käy tuota virallista autokoulua ollenkaan vaan oppii
ajamaan harjoittelemalla käytännössä. Virallisesti liikenteeseen
pääsee vasta 17-vuotiaana, mutta ei ole yksi tai kaksikaan kertaa,
kun olen nähnyt noin 10-vuotiaan lapsen ajavan liikenteessä
skootterilla.
9) Kaikesta tästä huolimatta nautin
Balilla ajamisesta. Sitä paitsi balilaisessakin liikenteessä on
jonkinlaiset liikennesäännöt. Näin harjoittelijakollegani Jana
kertoi minulle heti ensimmäisenä päivänä, ja pakkohan minun on
häneen uskoa. Välillä se on ollut vaikeaa, mutta totta se on: ei
täällä ajeta ihan miten tahansa. Ihmiset pyrkivät aina ottamaan
toiset huomioon kaikin mahdollisin tavoin sekasortoisessa
liikenteessä ja välttämään onnettomuuksia viimeiseen asti.
Vaarallisissa paikoissa jarrutetaan, kääntymisistä ilmoitetaan
vilkuilla tai niiden puuttuessa kädellä huitoen, ja risteyksissä
väistetään ensin tulevia niin, että turhia kolareita ei syntyisi.
Olen ajanut nyt yli kaksi kuukautta Balilla, ja en ole ollut
yhdessäkään kolarissa tai onnettomuudessa. Kerran kaaduin
skootterilla hiekkatiellä, mutta se oli oma mokani, mikä olisi
voinut sattua missä päin maailmaa tahansa. Toki jotkut vaihtarit
ovat joutuneet liikenneonnettomuuksiin, mutta ne eivät ollenkaan
niin yleisiä kuin kaiken tämän perusteella voisi luulla. Vakavia
onnettomuuksia on äärimmäisen vähän. Niin kauan kun pitää
järjen ja ennen kaikkea tarkkaavaisuuden mukana, pääsee todella
pitkälle. Sekasortoisuudestaan huolimatta tykkään balilaisesta
liikenteestä, ja tosiasia on se, että täällä pääsee liikkumaan
paikasta toiseen hämmästyttävän kätevästi juuri skootterien
ansiosta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti