Noniin. Kuten jo aikaisemmin
kirjoittelinkin, nyt ollaan takaisin Balilla. Arki alkaa taas ajautua
omiin uomiinsa, eikä tässä balilaisessa arkielämässä ole
todellakaan yhtään mitään valittamista. Nytkin istun villamme
uima-altaan reunalla, nautin auringosta ja kirjoittelen
blogipostausta. Elämä voisi ehdottomasti sujua huonomminkin.
Mutta ei se elo ollut ikävää
Bangkokissa, Phuketissa tai Kuala Lumpurissakaan. Edeltävänä
parina viikkona vietin siis Bangkokissa 4 päivää, Phuketissa
puolitoista viikkoa (josta oikeastaan 2 päivää Phi Phi -saarilla)
ja Kuala Lumpurissa 3 päivää. Erityisesti Phuketista sain jo ihan
kohtuullisen käsityksen, vaikka en miksikään Phuket-ekspertiksi
voikaan väittää itseäni. Jonkinlainen kuva ehti muodostua myös
Bangkokista ja KL:stä, ja Bangkokin osalta havaintoja
kirjoittelinkin jo aikaisemmin. Nyt kuitenkin laitan koosteena
jonkinlaisia fiiliksiä kaikesta kolmesta kaupungista, kun monissa
aikaisemmissa postauksissa olen keskittynyt enemmän yliopistomenoon.
Bangkok
YMPÄRISTÖ:
Bangkok on tosiaan viimeisen päälle
suurkaupunki. Lähes 10 miljoonaa asukasta ja todella iso
kaupunkialue, josta löytyy todella erilaisia paikkoja. Ehdin nähdä
niistä vain murto-osan, mutta tykkäsin paljon Wongwian Yain
BTS-aseman läheisestä alueesta, jossa myös majoituin. Se ei ollut
aivan keskustassa eikä erityisen hienon näköinen, mutta se oli
lähes pelkästään paikallisten asuttama.
Mutta siis Bangkokista löytyy
kaupunkina ihan kaikkea. On Khausan Roadin kaltainen ostos-,
ravintola-, kauppaamis- ja bilettämisalue, joka on täynnä
varsinkin nuoria turisteja. Sitten on Siam Squaren läheinen
keskusta-alue, jossa on upeita pilvenpiirtäjiä, hienoja liikkeitä
ja muuta vastaavaa. Bangkokin halki menevän joen läheiset alueet ja
niin sanotut jokilaivatkin olivat mukavia.
Eniten tykkäsin Bangkokissa juuri
siitä, että se oli niin jättiläismäinen metropoli. Oli tosi
kivaa vaihtelua Baliin verrattuna olla kunnon isossa kaupungissa.
Toki haittapuolena olivat sitten ilmansaasteet ja paikoitellen
kaupungin yleinen rähjäisyys, koska ollaan kuitenkin Aasiassa.
LIIKENNE:
Jos vielä jollekulle on jäänyt
epäselväksi, liikenne on kaikkialla Aasiassa tietyllä tavalla
kaoottista. Kaoottisuuden aste kuitenkin vaihtelee huomattavasti,
mutta Bangkok oli kieltämättä aika lähellä Balin ja Indonesian
liikennekulttuuria, eli äärimmäisen kaoottista tilannetta.
Erityisesti keskusta-alueella liikenne oli välillä täysin tukossa,
ja näin erityisesti taksikuskien tekevän aika mielenkiintoisia
ratkaisuja liikenteessä. Niin ja siis liikenne on tietenkin
vasemmanpuoleista, kuten yleinen käytäntö täällä on.
Bangkokin liikenteen tilannetta
helpottaa kuitenkin vähän se, että julkinen liikenne toimii siellä
aika hyvin. Eniten käytin Bangkokin julkisesta liikenteestä BTS-
(tai Skytrain)-junaa, joka on siis kaupungin yläpuolella kulkeva
metron tapainen nopea kulkuväline. Sitten tietenkin kulkee busseja,
jotka eivät käytännössä maksaa mitään mutta joiden hinnat
vaihtelevat ihan ilman mitään logiikkaa. Myös junalla pääsee
pidempiä matkoja Bangkokin sisällä, ja tietenkin taksit
palvelevat. Paikalliset ajelevat paljon skoottereilla, mutta itse en
lähtisi Bangkokissa ajamista koettamaan - lähinnä siksi, että
muitakin (turvallisempia) vaihtoehtoja on. Turvallisuudesta tulkin
vielä mieleen, että turvavöitä ei Bangkokissa (tai Thaimaassa)
takseissa ole.
IHMISET:
Mukavia. Mitään yleistystä on
tietenkin mahdotonta tehdä, mutta minusta tuntui, että suurin osa
bangkokilaisista ja yleisesti thaimaalaisista oli todella mukavia.
Kadulla tällaista valkonaamaa tultiin ihan mielellään auttamaan,
ja aina jos kysyin neuvoa, joku oli valmiina jeesaamaan. Yövyin
hostellissa, jonka omistaja oli varmaankin yksi mukavimmista
ihmisistä, jonka olen elämäni aikana tavannut. Yleisesti oli siis
oikein kivaa olla Bangkokissa, koska paikalliset olivat niin kivoja.
Uskontona on buddhalaisuus, kuten Thaimaassa yleisesti.
Katukuvassa myös todella suuri osa
ihmisistä koostuu todellakin thaimaalaisista eikä esimerkiksi
turisteista. Toki Khausan Roadin alueella tilanne on toinen, mutta
näin yleisesti todella suuri osa esimerkiksi BTS:llä matkustavista
tai kadulla kävelevistä oli nimenomaan thaimaalaisia. Aika selvä
ero Balille, jossa kaikkialla joka toinen ihminen tuntuu olevan
turisti. Ainut harmillinen huomio bangkokilaisista oli se, että
englannin kielen taito ei ole tässä suurkaupungissa kovin suuressa
arvossa. Kommunikaatio englanniksi oli usein täysin mahdotonta, eikä
sitä auttanut se, etten puhu yhtään thaita. Jotenkin tuntui
hullulta, kun ylikansallisen ruokakauppaketjun 7/11:n kassa puhuu
huonompaa englantia kuin balilainen maanviljelijä.
HINNAT:
Halvat, kuten melkein kaikkialla
Kaakkois-Aasiassa. Paikallinen rahayksikkö on bahti, ja yksi euro on
suurin piirtein 40 bahtia. Ei siis päästä ihan samanlaisiin
miljoonasummiin kuin Indonesiassa, jossa yksi euro on yli 15 000
rupiaa.
Muutamia huomioita: Paikallisessa
ruokapaikassa syödessä oikein toimivan annoksen sai noin 30-60
bahtilla (vähän päälle 1 euro). Taksikyyti keskusta-alueella
maksoi keskimäärin noin 80 bahtia (2 euroa). BTS-lippu maksoi
matkan pituudesta riippuen noin 20-30 bahtia (alle euro). Iso olut
ravintolassa oli ehkä 80 bahtia (2 euroa). Vaatteita ei tullut
Bangkokista ostettua, mutta oikeanlaisella tinkaamisella niitä voi
saada todella halvalla Khausan Roadilta tai sitten aika halvalla ihan
monista muistakin alueista. Yleisesti ei tuo eläminen tuolla turhan
kalliilta vaikuttanut.
RUOKA:
Ihan oikeaa thaimaalaista ruokaa, millä
voi olla aika selvä ero esimerkiksi Suomen thairavintoloiden
annoksiin, vaikka eivätpä nekään huonolta yleensä maistu.
Bangkokissa en tosin päässyt ihan siihen suurimpaan thairuuan
syömisfiilikseen (se tuli vasta Phuketissa), koska suurimmassa
osassa vierailemistani ravintoloista tarjosi ruokalistansa vain
thaiksi. Annosten tilaaminen meni siis lähinnä niin, että osoitin
listalta jotain ja toivoin, että se olisi hyvää. Yleensä oli.
Phuket
YMPÄRISTÖ:
Ympäristöltään ja alueeltaan
Phuketin saari toi mieleen todella paljon Balin. Toki erojakin oli,
mutta yleinen fiilis oli samanlainen kuin Balilta. Selvin
konkreettinen ero oli jo täällä blogissakin kiroamani sadekausi,
jonka loppuajasta pääsin nauttimaan Phuketissa. Siinä missä
Balilla vedellään nyt kuivan kauden viimeisiä viikkoja ja sää on
aivan mahtava, niin Phuketissa pääsi kyllä nauttimaan ihan
kunnolla vesisateista.
Mutta siis, Phuket on Balin tapaan oma
saarensa, vaikkakin noin 10 kertaa pienempi (Phuketin pinta-ala on
noin 500 neliökilometriä ja Balin vastaavasti 5000
neliökilometriä). Pienuus olikin konkreettisin ero, jonka huomasin
Phuketissa liikkuessa. Pituussuunnassa aika etelässä ja
leveyssuunnassa suurin piirtein keskellä sijaitsevasta Kathun
kaupunginosasta pääsi huomattavan nopeasti niin länsirannikon
Patongille kuin itärannikon Phuket Towniin. Balilla välimatkat
ottavat välillä päähän oikein kunnolla.
Balin tapaan Phuketissa oli paljon
rantoja, lämpöä, trooppista kasvistoa ja paljon erilaisia alueita.
Kathu ja Chalong ovat semmoisia paikallisten asuttamia pieniä ja
mukavia alueita. Vastaavia löytyy Balilta paljon erityisesti
pohjoisemmasta (ja tietyllä tavalla myös esimerkiksi Balin
eteläinen Jimbaran voisi nuo kriteerit täyttää). Phuket Town oli
saaren "pääkaupunki", jossa ei ole turistille niin paljon
nähtävää ja joka on lähinnä paikallisten asuttama. Muistuttaa
siis hyvin paljon Balin "pääkaupunkia" Denpasaria.
Patongin alue on puolestaan turisti-, kauppa- ja bilekeskittymä,
joka taas tuo mieleen Balin Kutan. Molemmissa on upeita rantoja,
Phuketissa esimerkiksi Kata Noi ja Nai Harn, Balilla vaikkapa Padang
Padang.
Yhtäläisyyksiä siis riittää, mutta
toki erojakin on. Phuket oli mielestäni selvästi siistimpi ja
muutenkin vähän enemmän länsimaalaiselta vaikuttava saari, kun
Bali on kaikesta turistimaisuudestaan huolimatta vielä aika
rähjäinen ja tavallaan alkeellisempi kuin Phuket. Sen takia Phuket
onkin paljon enemmän perhelomakohde kuin Bali.
LIIKENNE:
Phuketilaista liikennettä ei voi
hyvällä tahdollakaan kutsua helpoksi, mutta oli se silti mielestäni
monta kertaa länsimaalaisempi ja yksinkertaisempi kuin Balin kamala
sekamelska. Ruuhkia oli paljon vähemmän kuin Balilla, ja
jonkinlaiset liikennesäännötkin oli paljon helpompi hahmottaa.
Ymmärrän toki paikallisten opiskelijoiden kiroamiset paikallisesta
liikenteestä, mutta Baliin verrattuna tässäkin asiassa Phuket on
helpommin lähestyttävä.
Jotenkin Phuketissa ajaessa oli
yleisesti turvallisempi olo, vaikka kyllä sielläkin kaahata
osataan. Ja ajamaan Phuketissa melkeinpä joutuu, koska Balin tavoin
julkinen liikenne on aika lapsenkengissä. Tosin tässäkin asiassa
Phuket on vähän kehittyneempi, koska teillä liikkui kuitenkin
säännöllisesti joitain busseja, jotka vievät esimerkiksi Kathulta
Patongille, mutta ne nyt olivat mitä olivat. Vaihtoehdoksi jäävät
skootteri ja taksi, joista jälkimmäiset ovat huomattavan paljon
kalliimpia kuin muualla käymissäni paikoissa.
IHMISET:
Tältä osin ei ole hirveästi
lisättävää Bangkokiin. Mukavia vaikkakin tietyllä tavalla
thaimaalaisille tyypillisesti hieman ujoja. Joka tapauksessa erittäin
avuliaita, hymyileviä ja muutenkin ystävällisiä. Myös englannin
kielen taito tuntui olevan Phuketissa ainakin hieman parempi kuin
Bangkokissa, mikä varmaan johtuu saaren turistiasemasta.
HINNAT:
Taksit ovat tosiaan hyvin kalliita.
Toki halvempaa kuin Suomessa, mutta taksimatkasta saa varautua
pulittamaan 400 bahtia (10 euroa) tai ylikin. Lentokentältä
yliopistolle taitettu matka maksoi 600 bahtia, ja se oli vieläpä
mittaritaksilla, joita on harvassa ja jotka ovat halvempia. Muilla
takseilla tai tuk-tukeilla hinnat ovat vielä kovemmat.
Muuten hinnat olivat suurin piirtein
samanlaiset kuin Bangkokissa. Mitään kovin suuria eroja en keksi.
No, olut oli halvempaa, mutta siihen voi vaikuttaa sekin, että
Phuketissa kävin paljon opiskelijapaikoissa, joissa hinnat oli
varmasti kaljan osalta poljettu niin alas kuin mahdollista.
Samanlaista meininkiä ei ehkä Bangkokin ravintoloissa ollut, joten
hintaero voi tosiaan olla selitettävissä tuolla.
RUOKA:
Tämäkin menee oikeastaan aika lailla
samaan osioon kuin Bangkok. Sillä erolla, että Phuketissa
ruokalistat löytyivät länsimaalaisilla kirjaimilla kirjoitettuna,
mikä kieltämättä helpotti valintaa huomattavasti. Tykästyin
erityisesti Pad Thai- ja Pad Mama -annoksiin, jotka ovat paikallisia
näppäriä, maukkaita, sopivan tulisia (tulisuus on onneksi
säädeltävissä) ja täyttäviä nuudeliruokia.
Kuala Lumpur
YMPÄRISTÖ:
Kuala Lumpur oli vähän pienempi,
siistimpi ja tyylikkäämpi versio Bangkokista. Asukkaita KL:ssä on
huomattavasti vähemmän kuin Bangkokissa - ei ihan kahta
miljoonaakaan (mikä on tosin silti yli kolmasosa koko Suomen
asukasluvusta), millä varmaan selittyy pitkälti se, että KL tuntui
pienemmältä Bangkokiin verrattuna. Itse kuitenkin tykkäsin Kuala
Lumpurissa juuri siitä, että se oli vähän helpommin hahmotettava
kaupunki, joka oli kuitenkin selvästi metropolihenkinen. KL:n
keskustassa liikkuessa tiesi kyllä olevansa suurkaupungissa.
Erityisesti se näkyi kaikissa kymmenissä (varmaan ennemminkin
sadoissa) pilvenpiirtäjissä, jotka hallitsivat keskusta-alueen
kaupunkikuvaa.
Vaikka Kuala Lumpurin kaupunkikuvassa
näkyykin enemmistöuskonnon asemassa oleva islam ihan kaikessa
(esimerkiksi naisten pukeutumisessa, julkisissa liikennevälineissä
olevissa kielloissa julkiselle hellyydenosoitukselle, ravintoloissa
puuttuvasta porsaanlihasta jne.), samaan aikaan KL:stä sai tosi
länsimaisen kuvan. Kaupunki on siisti, hyvin hoidettu ja turisteille
houkuttelevaksi tehty. Kaikin puolin siis oikein mainio paikka.
Turistinähtävyyksiä ja vastaavia KL:ssä tuntui olevan selvästi
vähemmän kuin Bangkokissa ja Phuketissa, mutta kyllä siellä silti
saisi ainakin viikon varmasti kulumaan.
Itse vietin suurimman osan ajastani
Chinatownin kaupunginosassa, joka oli oikein kivaa seutua ja jossa
hinnatkin olivat kohdillaan. Chinatownissa ei tosin tuo paljon
hehkuttamani tyylikkyys näkynyt samalla tavalla, vaan meno oli
enemmän lähiötyylinen, mutta siinä mielessä oikein mukava.
Chinatownissa on myös yksi suuri ostoskatu, josta ostin halvalla
vaatteita. Vastapainona on KLCC:n keskusta-alue, KL Sentralin
rautatieaseman lähistö ja Bukit Bintangin länsimaalainen
ostosalue, jotka ovat todella tyylikkäitä mutta aika kalliita.
LIIKENNE:
Länsimaalaisuus näkyy erittäin hyvin
juuri esimerkiksi liikenteessä, joka oli selvästi vielä vähemmän
kaoottista kuin Bangkokissa tai Phuketissa. En menisi KL:n
liikennettä vertaamaan Suomen ajotyyliin missään tapauksessa,
mutta oli Kuala Lumpurin liikenne silti Indonesiaan ja Thaimaahan
verrattuna paljon järkevämpi - vaikka kuskeilla tuntuikin olevan
sellainen käytäntö, että jalankulkijalle ei anneta missään
tapauksessa tilaa. Välillä sai siis jalankulkijana varoa
poikkeuksellisen paljon. Myös Malesiassa on vasemmanpuoleinen
liikenne.
Julkinen liikenne toimii KL:ssä suurin
piirtein yhtä hyvin kuin Bangkokissa, eli oikein mallikkaasti. BTS:n
tapaisia katujen yläpuolella kulkevia raidelinjoja oli monia, ja
Bangkokin tapaan myös junalla pääsi KL:n sisällä liikkumaan
hyvin. Bussejakin tuli kokeiltua, ja osa niistä oli vieläpä täysin
ilmaisia. Ei paha diili ollenkaan. Myös taksit ovat enimmäkseen
oikein mukavia, ja suurin piirtein Bangkokin hinnoissa.
IHMISET:
Kualalumpurilaisista ei ehkä jäänyt
samalla tavalla erityisen ystävällistä tai ainakaan niin välitöntä
fiilistä kuin thaimaalaisista. Hostellin henkilökunta oli kyllä
todella mukavaa ja avuliasta, mikä ei ole mikään itsestäänselvyys
asiakapalvelijoilla. Erityisesti ravintolassa palvelu oli välillä
aika tylyä. Muuten kuitenkin kommunikointi paikallisten kanssa jäi
aika olemattomiin.
Osan lisänsä tähän lähestymisen
vaikeuteen toi jo edellä mainitsemani islaminusko, joka toimii
pahimmillaan aika selvänä erottimena - myös paikallisen väestön
välillä, koska KL:ssä on merkittävät kiinalais- ja
intialaisväestöt, eivätkä nämä kulttuurit kuulema ole mitenkään
sulautuneet keskenään vaan asuvat selvästi omissa oloissaan.
Ei siis silti tarvitse pelätä, että
KL:ssä ihmiset olivat jotenkin tosi tylyjä ja tympeitä. Paljon
parempi fiilis minulle jäi kuin Suomessa liikkuessa, mutta Thaimaan
ystävällisyyteen verrattuna ero oli kuitenkin selvä. Englantia
Kuala Lumpurissa puhuttiin erittäin hyvin, ja minun kohdallani
kommunikointia auttoi sekin, että malesian kieli on todella
samanlainen indonesian kanssa.
HINNAT:
Halpaahan Kuala Lumpurissakin oli, kun
osasi löytää oikeat alueet. Nimenomaan Chinatown tai vaikkapa
Universiti Putra Malaysian alue Serdang olivat oikein halpoja
alueita, joissa ruokaa ja muita hyödykkeitä sai oikein edullisesti.
Chinatownin ostoskadulta hankin sandaalit (2 euroa), paitoja (n. 3
euroa kappale) ja shortsit (n. 8 euroa). Ei siis missään
tapauksessa hinnalla pilattu kaupunki kokonaisuudessaan, mutta
huomattavaa on se, että edellä mainitsemani KLCC:n ja Bukit
Bintangin tyylikkäämmät alueet ovat täynnä ostoskeskuksia ja
ruokamaailmoja, joissa hinnat ovat selvästi keskimääräistä
kalliimmat. Oluestakin voi joutua maksamaan 5 euroa, jos erehtyy
väärään paikkaan. Paljon halvemmallakin voi päästä.
Paikallinen rahayksikkö on ringgit. Yhdellä eurolla saa 4
ringittiä, eli kurssi on varsin inhimillinen.
RUOKA:
Malesialaiseen keittiöön en lyhyen
pysähtymiseni aikana oikeastaan ehtinyt tutustua, mutta
Chinatownissa söin oikein hyvää kiinalaista ruokaa. Myös
thaimaalaista ja intialaista ruokaa oli todella paljon tarjolla.
Kaikin puolin ruoka oli siis KL:ssäkin maukasta ja halpaa. Nälkään
ei tarvitse kuolla.
Tämmöinen kooste siis tässä :)
Toivottavasti tarjosi edes jotain mielenkiintoista tietoa!
Kiitos selkestä ja avartavasta postauksesta! Tämän avulla saa hyvän käsityksen eri paikkojen ominaispiirteistä.
VastaaPoistaOllos hyvä :) Juuri tuohon tämä postaus oli tarkoitettukin.
VastaaPoista